Kamaszklub

A Keszthelyi Család- és Gyermekjóléti Központtal való együttműködésünk alapján került sor 2018 őszén egy Kamaszklub beindítására. Szerettünk volna lehetőséget biztosítani 7-8. osztályos fiataloknak arra, hogy különböző programok segítségével személyiség- és kapcsolatépítő programokban vegyenek részt. A klub vezetésére felkértük Schlakker Eszter pedagógust, akivel az Alapítványunk már régebb óta kapcsolatban állt. Segítője Dr. Mészáros Jánosné volt. A klubfoglalkozásokat Keszthelyen a Batsányi u. 2-ben tartottuk.

A kamaszokkal kéthetente találkoztunk. Az első néhány alkalommal főleg ismerkedtünk, játékos formában. Próbáltuk megismerni egymás hobbijait, érdeklődési körét, és hogy milyen környezetből jöttek a gyerekek, milyen nehézségekkel küzdenek. Mivel a résztvevők mindannyian lányok voltak (mindannyian a meghirdetett 7-8. évfolyamos diákok), így nagyon hamar mélyebb beszélgetések is kialakultak a Kamaszklub alatt. A gyerekek között kialakultak barátságok, és a klubvezető és a segítője felé pedig őszinte bizalommal fordultak. Úgy tűnt, nagyon igénylik ezt a helyet, ahol elmondhatják a problémáikat, meghallgatják őket, és egymást is tudják bátorítani. A foglalkozásokról úgy nyilatkoztak, hogy nagyon változatosak és színesek voltak, mindenki megtalálta, amiben jól érezte magát. A foglakozások eredményeképpen egy nagyon jó kis baráti társaság kovácsolódott belőlük, akik nyitottabbak lettek egymás és a környezetük felé is, sok nehézséget sikerült átbeszélni, és talán feldolgozni is néhányat. A lányok sokat fejlődtek az érzelmeik kifejezésében, és saját magukat is jobban megismerték. Mindannyian kifejezték, hogy milyen sokat jelentettek nekik ezek a találkozások, és nagyon szeretnék, ha lenne folytatása.

A kamaszok a következő típusú foglalkozásokon vettek részt:

  • társasjátékozás – modern társasjátékokkal, kifejezetten olyanokkal, amik segítenek egymás megismerésében, és a szociális készségek fejlődésében
  • kreatív feladatok, rajzolás, kézműveskedés – a diákok nagy érdeklődést mutattak a képzőművészetek iránt, főleg a rajzolással kapcsolatban, így néhány művészetterápiás foglakozást is tartottunk nekik. (Ezeknek része volt a családrajz is egy elvontabb formában, illetve az értékeik és a képességeik feltérképezése.)
  • digitális média – a számítógépet is bevonva, egy online kvízt állítottak össze a gyerekek, olyan kérdésekkel, amiket szerintük a felnőtteknek tudniuk kellene a mai fiatalokról
  • tanulás tanulása – beszélgettünk a tanulás különböző formáiról, módszereiről, a tanulási stílusokról és a tanulási motivációjukról, teszteket és feladatokat oldottak meg, hogy megfejtsük, ők hogyan tudnak könnyebben tanulni
  • filmezés és beszélgetés a filmről – úgy vettük észre, hogy többen is úgy érezték a csoportból, hogy kilógnak az iskolai osztályukból, így egy ezzel kapcsolatos filmet néztünk meg, és egy másik alkalommal pedig interaktív feladatokkal dolgoztuk fel a történetet.
  • közösségépítő foglalkozás – a csapat tagjaként egy rajzos feladattal kellett definiálni magukat, és a közösségen belüli szerepüket.
  • szabadulószoba – egy alkalommal a gyerekek problémamegoldó és logikai képességeinek fejlesztésére összeállított szabadulószobában vehettek részt
  • beszélgetések – szinte minden alkalommal voltak vezetett vagy spontán beszélgetések. Ezek voltak a klub legfontosabb részei. Mindig átbeszéltük, hogy kivel mi történt az elmúlt időszakban, és a gyerekek nagyon nyitottak voltak. Ilyenkor a főbb témák a következők voltak: család, barátok, hobbik, továbbtanulás, iskola, párkapcsolatok, könyvek, filmek, hétköznapi vagy aktuális problémák, aktuális nehézségeik…

A vezetett beszélgetések témái a következők voltak: érdeklődési körök, család, érzelmek (például a karácsonnyal kapcsolatban), képességek, személyiségjegyek, célok, tanulás és motiváció, személyiségjegyek, iskolai zaklatás, tanár-diák-szülő kapcsolatok.

Évzáró alkalmunk egy cukrászdában volt, ahol átbeszéltük a kamaszklub eddig élményeit.

Nagyon hasznosnak ítéljük ezt a tevékenységet, és örülünk, hogy lehetőségünk volt a kamaszok felé is nyitnunk.

A klubfoglalkozások időpontja a következők voltak:

  1. 2018. november 15. 9. 2019. február 21.
  2. 2018. november 29. 10. 2019. március 7.
  3. 2018. december 7. 11. 2019. március 21.
  4. 2018. december 13. 12. 2019. április 4.
  5. 2019. január 10. 13. 2019. április 18.
  6. 2019. január 18. 14. 2019. május 2.
  7. 2019. február 1. 15. 2019.május 16.
  8. 2019. február 7. 16. 2019. május 30.